Veli Pesonen Kansojen onnellisuuden edistämiseen keskittyvä sinänsä vähäpätöinen kirjoituskokoelma

Mitä ihmisluontoon kuuluu

Kun olin nuori aikuinen Jyväskylässä, kaupunki täyttyi viikonloppuisin ulkopaikkakuntalaisista. Merkittävä ryhmä olivat “Mikkelin pakolaiset”, yleensä nuoret aikuiset jotka viettivät viikonloppunsa Jyväskylässä koska kotikaupungissaan olisivat liian herkästi saaneet turpaansa. Mikkelin jengiväkivalta oli ongelmallista siitäkin huolimatta että osa tappelunhaluisimmista mikkeliläisistä vietti viikonloppunsa Lahdessa, tappelemalla lahtelaisten kanssa.

 

Mikkelistä siis lähdettiin pois kahdesta syystä, joko haluttiin köniinsä tai ei haluttu. Kaikki kumminkin joivat alkoholia ja tuohon aikaan sitä anniskeltiin edullisimmin keskiolutbaareissa. Vaikka Mikkelistä lähdettiin pakoon, näitä keskiolutbaareja oli siinä kapungissa yli sata. Samoihin aikoihin, keväällä 1989, vietettiin Jyväskylässä Puisto-Baarin lopettamisen jälkeen hetki jona näitä anniskelupaikkoja oli kaupungin rajojen sisäpuolella tietääkseni vain kolme: Anttilan baari, Kypärämäen lähibaari ja matematiikanopiskelijoiden ylläpitämä kahvio Mattilanniemessä. Näin siitäkin huolimatta että Jyväskylä on täynnä opiskelijoita joilla on suuri kaljanhimo ja vähän rahaa.

 

Jyväskyläläiset tottuivat majoittamaan viikonloppuisin rauhaarakastavia mikkeliläisiä ja miesseuraa hakevia tamperelaisia naisia, joista jälkimmäiset eivät kylläkään olleet keskiolutbaarien todennäköisintä kohdeyleisöä vaan bailasivat rommicolan voimin Tirrassa tai Rutkun Vintillä. Mikkeliläiset ja tamperelaiset kohtasivat toisensa johonkin aikaan yöstä Raatikellarilla tai Alexandran yökerhossa.

 

Neuvostoliiton vankileireillä vankitoverit oppivat luottamaan virolaisiin vankeihin koska nämä eivät pettäneet toisia vankeja. Tämän vuoksi heitä arvostettiin mutta toisaalta keskiaasialaiset vangit pitivät tuollaista virolaisten piirrettä perusteena halveksia heitä.

 

Virolaisten ihmisluontoon kuuluu eri asioita kuin muiden ja keskiaasialaisten ihmisluontoon kuuluu suhtautua mokomaan eri tavalla kuin joku muu kenties suhtautuu. Mikkeliläisten ihmisluontoon kuuluu tapella tai olla tappelematta ja jyväskyläläisten ihmisluontoon kuuluu olla anniskelematta olutta edullisesti. Mikkeliläisten ihmisluontoon kuuluu pyörittää yritystoimintaa ilman asiakaskuntaa ja jyväskyläläisten ihmisluontoon kuuluu olla pyörittämättä mitään yritystoimintaa. Kysynnän ja tarjonnan lain voi havaita aina jossain mutta siellä, missä sitä ei esiinny, sen puute ei herätä kysymyksiä koska se ei ole ongelma kenellekään ja perusteluna voi käyttää ihmisluontoa.

 

Suomalaista hallintokulttuuria kehutaan ja joskus ihmetellään sen kyvystä ja halukkuudesta suhtautua ihmisiin yksilöllisesti. Poliisin tai psykiatrin ihmisluontoon kuuluu selvittää puhutettavana olevan yksilön asioita kenties ylimitoitettujen taustaolettamusten voimalla. Taustaolettamukset perustuvat ajatukseen ihmisluonnosta. Jos ihmisluonto on kaikille sama, kohtelu ei tosiasiallisesti ole yksilöllistä. Henkisistä ongelmista kärsivää huojentanee tieto hänen kärsimyksensä inhimillisyydstä; rikollisten motiivien oletettu inhimillisyys taas huojentaa yhteiskuntaa. Meillä on korkeasti koulutettuja ja ulosanniltaan päteviä kriminaalipsykologian ammattilaisia jotka viihdyttävät yleisöä kertaamalla julkisesti kuinka mikin ihmisen teko on ihmisluonnon seurausta.

 

Tappeluita, rikoksia, vankileirejä, paritteluja, alkoholia, henkisiä kärsimyksiä, viranomaismenettelyä, kysynnän ja tarjonnan laki. Mikkeli. Raadollisimmpien ja pelkistyneimpien pyrkintöjen ja olosuhteiden kohdalla ihmisluonto ilmenee paljaimmillaan. Ihmisluontoa ei vaikuttaisi olevan.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat